از لیز خوردن ممنوع تا هشدار برای نزدیک شدن به میدان جنگ! + تصاویر
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۹۷۱۵۱
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک راننده خوب، تابلوهای راهنمایی و رانندگی را فوت آب است. امکان ندارد وقتی به تابلویی میرسد، در لحظه پیام آن را درنیابد و برای فهمیدنش مکث کند، اما همین راننده خوب اگر سر از جاده و خیابانهای کشور دیگری دربیاورد، چطور؟ باز هم با یک نیمنگاه به تابلوها میتواند به سرعت تصمیم بگیرد؟ خب البته که علایم راهنمایی و رانندگی مثل یک زبان جهانی در همه جای دنیا قابل درک هستند، اما خیلی هم نباید خوشبین بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتربخوانید
علائم گیجکننده ترافیکی و سردرگمی رانندگان در تهرانخطر تف کردن لاما
وقتی در «بولیوی» و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی رانندگی میکنید، باید مراقب لاماهایی باشید که از جاده عبور میکنند. لاماها را هم که میشناسید؟ عادت بد تف کردن دارند! این تابلو به رانندگان اطلاع میدهد که هنگام عبور از جاده مذکور، بهتر است شیشه ماشین را بالا بکشند.
به میدان جنگ نزدیک میشوید
شما این تابلو را چطور میخوانید؟ «شمشیرها به چپ برانید؟» خب رنگ قهوهای تابلو که نماینده جاذبههای گردشگری و اماکن تاریخی است، باید راهنماییتان کردهباشد. منظور این تابلو که در انگلستان دیده میشود آن است که یک سایت میدان جنگ معروف وجود دارد.
تپه نابینا
در ایسلند به تابلوهایی برمیخورید که روی آنها نوشته شده است: «تپه نابینا». اگر راهی این کشور هستید، رمزگشایی ما از این تابلوی استعاری به کمکتان خواهد آمد؛ منظور آن است که در مسیر به تپههایی برمیخورید که نمیتوانید ببینید کسی از آن طرف به سمت شما میآید یا خیر.
قطار در حال ورود به سکو
این تابلو گرچه عجیب و غریب نیست، ولی فهمیدن منظورش در نگاه اول، سخت است. شاید فکر کنید میگوید: «احتیاط کنید نزدیک قطار لیز نخورید»، اما در واقع میخواهد بگوید: «مراقب قطاری باش که دارد وارد میشود. نزدیک نشوید. باد ناشی از سرعت قطاری که عبور میکند، میتواند شما را به زمین بزند». این تابلو با پیام مفصلش به این دلیل به ایستگاههای قطار آلمان اضافه شده که در سالهای گذشته چندین مورد سانحه ناشی از زمین خوردن به دلیل باد ناشی از حرکت قطار و حتی واژگون شدن کالسکه بچه روی سکو رخ داده است و اداره راهآهن سراسری تصمیم گرفت این تابلوها را نصب کند.
خطر وجود سورتمه
در «گرینلند» کشوری با جادههای بسیار معدود و یخهای زیاد، سورتمه یکی از بهترین و رایجترین وسایل حملونقل است، پس اصلا عجیب نیست اگر حین رانندگی در گرینلند به چنین تابلویی بربخورید؛ معنیاش هم آن است که «مراقب باشید، ممکن است جلوتر سورتمهای درحال حرکت باشد».
سر راهِ اقیانوس
شاید در اولین نگاه به این تابلو یاد شخصیت کارتونی «بارت سیمپسون» بیفتید، اما باید بدانید که تابلوهای راهنمایی و رانندگی با کسی شوخی ندارند و قرار نیست شما را یاد کارتونها بیندازند. این تابلو در ایرلند، مسیر اقیانوس اطلس را نشان میدهد؛ یک مسیر پیادهروی در امتداد ساحل غربی جزیره.
لیز خوردن ممنوع!
آلمان هم مثل بسیاری از کشورهای اروپایی به پیمان «علایم راهنمایی و رانندگی» که در سال ۱۹۶۸ در اتریش منعقد شد، پایبند است. هدف از این پیمان هماهنگ کردن بینالمللی علایم و تابلوهاست، با این حال همچنان در آلمان تابلوهایی پیدا میشوند که برای همه قابل فهم نیستند. منظور تابلو این نیست که «لطفا کلاهتان را بردارید» بلکه میخواهد بگوید «مواظب باشید زمین نخورید».
سگهای پلیس درحال کار
در این تابلو چه میبینید؟ رنگ زرد که قرار است به شما هشدار بدهد و تصویری از یک سگ که نماینده سگ پلیس است. خب پس کار راحت شد: «هشدار، سگهای پلیس درحال گشت»! پس حواستان را جمع کنید که شبیه مجرمها به نظر نرسید.
در آسانسور نسوزید
بیننده باید اطلاعاتی را که یک نشانه تصویری حامل آن است، بهسرعت و با نگاه اول دریابد. منظور از این تابلو که دست بر قضا آن هم در آلمان است، چیست؟ خب رمزگشایی از این یکی واقعا سخت است؛ «هنگام آتشسوزی از آسانسور استفاده نکنید». آیا شما هم چنین برداشتی از این تابلو دارید؟
مراقب گوزن خشمگین باشید
بعضی از تابلوهایی که قرار است حواس رانندهها را به ایمنی حیوانات جلب کند، اعصاب درست و حسابی ندارند. مثل این تابلو در چین که برای نشان دادن مسیر عبور گوزنهاست، اما هشدارش را با لحن خشمگینی بیان میکند. چرا نتیجه برخورد یک گوزن با خودرو، چنین صحنهای خواهد بود؟
حق تقدم اردکها
در بسیاری از کشورها، جادهها و خیابانهایی وجود دارند که محل عبور حیوانات است و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، حق تقدم آنها را به رانندگان گوشزد میکنند. مثل این تابلو که میگوید خیابان مدنظر، محل عبور اردک و جوجههایش است. «محل عبور کانگورو» در استرالیا، «حق تقدم با غزال آفریقایی است» در آفریقای جنوبی و «مراقب جوجهتیغی باشید» در انگلستان، تعدادی از علایم مشابه است.
زیرگرفتن بچهها ممنوع!
در آلمان، مهد تابلوهای راهنمایی و رانندگی عجیب، از حدود ۴۰ سال پیش تابلویی به خیابانها اضافه شده است که هرکسی میتواند برداشتی از آن داشته باشد و بیشتر شبیه نقاشی بچههاست. منظور از تابلو این است، «وارد منطقه مسکونی شدهاید و تردد در این منطقه با سرعت بسیار محدود مجاز است».
تمساح در جاده
میتوانید معنای این علامت را که در آفریقای جنوبی دیده شده است، حدس بزنید؟ معنای ظاهری تابلو احتمالا چنین چیزی است: شاید ایده خوبی نباشد فردی را که روی ویلچر نشسته است به سمت کروکودیل پایین تپه هل بدهیم! اما منظورش این است که ترمز خودرو را چک کنید، اما ربط ترمز خودرو با ویلچر و این موضوع را که آیا ترمز گرفتن شما را از دست تمساح انتهای مسیر نجات میدهد یا خیر، مسئلهای است که باید از طراح تابلو پرسید.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جالبترین ها عجیب ترین ها تابلوهای راهنما تابلو های راهنمایی و رانندگی تابلو ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۹۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمیتوانم نسبت به ظلم و نسلکشی در غزه بیتفاوت باشم
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی اسدی یکی از پنج هنرمندی است که تابلوی نقاشیاش در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ به نمایش درآمده است.
این هنرمند که به تازگی برای بازدید از پاویون کشورمان به ونیز سفر کرده است، درباره اثر خود گفت: متاثر از واقعهای که در نوار غزه و در کشور فلسطین پیش آمد، این تابلو را کار کردم. به اعتقاد من هرجا که ظلمی روا شود و نسلکشی صورت گیرد، هنرمند نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد.
وی بیان کرد: در واکنش به این ظلم، کوشیدم چند موضوع را به صورت تلفیقی در اثرم مطرح و بر آنها تاکید کنم که به لحاظ ساختاری دارای پارادوکسهای گوناگونی است. با بهرهگیری از بیان نقاشی انتزاعی تمام تلاشم را به کار بستم تا حسی که باید را به بیننده منتقل کنم. با انسانها و کودکانی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، سمبلیک برخورد کردم و به جای آنها از پرنده بهره گرفتم.
اسدی گفت: از ماحصل کارم راضی هستم و زحمت زیادی برای آن کشیدم. امیدوارم روزی بیاید که هیچ جنگی را در دنیا شاهد نباشیم. فرقی نمیکند که این جنگ، سیاسی، ایدئولوژیک یا نژادپرستانه باشد. من به شدت از جنگ پرهیز میکنم؛ زیرا فجایع جنگ را از نزدیک لمس کرده و با آن زندگی کردهام. دوستان بسیار خوبی را در جنگ از دست دادهام. جنگ، آوارگی، ویرانی و کشتار به بار میآورد. جنگ باعث میشود نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، زیر خروارها خاک مدفون و پیکرش متلاشی شود. فرقی نمیکند این ظلم در فلسطین رخ دهد یا در سارایوو. در هر نقطهای از جهان که اتفاق بیفتد، من به عنوان یک نقاش سعی میکنم نسبت به آن بیتفاوت نباشم.
این هنرمند عنوان کرد: این تابلو حاصل عدم بیتفاوتی من نسبت به فجایع غزه بود. البته تابلوهای دیگری را هم طی سالهای گذشته در همین زمینه کار کردهام؛ از جمله اثر «صلح خونین، از فلسطین تا بوسنی». این کار هم در همان فضا تعریف میشود. در این تابلو، فرمها، رنگها و ترکیب، ایستایی خاصی ندارد و بیشتر در حرکت است. رنگهای درخشان، پرکنتراست و ترکیبهایی را میبینیم که میتواند بیننده را به خود مشغول سازد تا نگاهش در سراسر تابلو بچرخد و حتی بیرون از تابلو حرکت کند.
وی تصریح کرد: بارها گفتهام و باز هم میگویم که من به عنوان یک نقاش، نمیتوانم فقط ساختارگرا باشم. همواره کوشیدهام که نسبت به مسایل اجتماعی و جهانی واکنش داشته باشم. در آثار من ردپای اعتراض به تمامی ناخرسندیهایی که در حرکتهای اجتماعی در سراسر جهان پیش میآید، دیده میشود. از این منظر جغرافیا برای من اهمیت چندانی ندارد.
اسدی در پایان گفت: همه مردم در هر نقطهای از جهان حق دارند که نفس بکشند، زندگی کنند و از زندگی خود لذت ببرند. این حق را هیچ کس نمیتواند از آنها بگیرد. من در تمام تابلوهایی که با این مضمون کار کردهام، کوشیدهام که دیدگاههای خود را به وسیله خط، رنگ، سطح و ترکیب همه اینها با یکدیگر در خدمت موضوع قرار دهم. به اعتقاد من این موضوع است که کمپوزیسیون یک کار را چه از نظر رنگ و چه از حیث ترکیب، انتخاب میکند نه برعکس.
کد خبر 6097476